Google+
Autodata
Promocja!

Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych

Cena: 67,00 zł z VAT
69,00 zł

Wydawnictwo: WKiŁ

Dostępność: dostępny

  • ISBN 83-206-1530-5, 978-83-206-2530-2
  • Liczba stron 460
  • Format B5
  • Język polski

Masz pytania? Zadzwoń numer telefonu 24 23 11 006 lub napisz: sklep@autodata.pl

Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych

W podręczniku przedstawiono kompleksowo zagadnienia z elektrotechniki i elektroniki w pojazdach samochodowych, począwszy od przypomnienia podstawowych pojęć z elektryczności, a na omówieniu elektronicznych układów regulacji i sterowania we współczesnych samochodach kończąc. Bez wiedzy o budowie i zasadach działania diody czy tranzystora trudno jest zrozumieć działanie np. elektronicznego zapłonu, a wiedza o analogowym i cyfrowym przekazie danych pozwala na lepsze zrozumienie np. współdziałania układu przeciwblokującego ABS z układem stabilizacji toru jazdy ESP. To tylko wybrane przykłady z bogatego materiału przedstawionego w książce. Spis treści:

    Słowo wstępne

  1. Podstawowe pojęcia z elektryczności

    1.1. Budowa atomu
    1.2. Napięcie
    1.3. Prąd
    1.4. Rezystancja
    1.5. Możliwości wytworzenia napięcia
    1.6. Skutki oddziaływania prądu elektrycznego
    1.7. Przepisy bezpieczeństwa
    1.7.1. Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka
    1.7.2. Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem
    1.8. Rodzaje napięcia

  2. Schematy połączeń elektrycznych

    2.1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego
    2.2. Symbole graficzne
    2.3. Schematy ideowe
    2.3.1. Schemat połączeń
    2.3.2. Schemat obwodu
    2.4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych
    2.5. Oznaczenia zacisków
    2.6. Rodzaje zestyków

  3. Pomiary miernikiem uniwersalnym

    3.1. Rodzaje mierników
    3.2. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach analogowych
    3.3. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach cyfrowych
    3.4. Zakresy tolerancji mierników uniwersalnych
    3.4.1. Mierniki analogowe
    3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe
    3.5. Pomiar napięcia uniwersalnym miernikiem cyfrowym
    3.6. Pomiar natężenia uniwersalnym miernikiem cyfrowym
    3.7. Pomiar rezystancji uniwersalnym miernikiem cyfrowym
    3.8. Podsumowanie: pomiary napięcia, natężenia i rezystancji

  4. Podstawy elektrotechniki

    4.1. Prawo Ohma
    4.2. Straty napięcia
    4.2.1. Napięcie w zamkniętym obwodzie elektrycznym
    4.2.2. Napięcie w otwartym obwodzie elektrycznym
    4.3. Moc elektryczna
    4.4. Rezystywność przewodnika
    4.5. Połączenia równoległe i szeregowe
    4.5.1. Połączenie szeregowe
    4.5.2. Połączenie równoległe
    4.5.3. Przegląd
    4.6. Obwody mieszane
    4.6.1. Rozszerzone połączenia szeregowe
    4.6.2. Rozszerzone połączenie równoległe
    4.7. Dzielnik napięcia, potencjometr
    4.7.1. Nieobciążony dzielnik napięcia
    4.7.2. Obciążony dzielnik napięcia
    4.8. Rezystory zależne od temperatury
    4.8.1. Rezystory PTC
    4.8.2. Rezystory NTC
    4.8.3. Rezystory zależne od temperatury (w samochodach)
    4.9. Kondensator
    4.9.1. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych
    4.9.2. Kierunek przepływu prądu
    4.9.3. Budowa
    4.9.4. Zasada działania
    4.9.5. Przebieg ładowania i rozładowania
    4.9.6. Kondensator w obwodzie prądu przemiennego
    4.9.7. Kondensator jako element przeciwzakłóceniowy w samochodzie
    4.10. Indukcyjność
    4.10.1. Magnetyzm
    4.10.2. Indukcja magnetyczna
    4.10.3. Cewka
    4.10.3.1. Samoindukcja po włączeniu cewki
    4.10.3.2. Samoindukcja po odłączeniu cewki
    4.10.4. Transformator
    4.10.5. Przekaźnik
    4.10.5.1. Zasada działania
    4.10.5.2. Rodzaje przekaźników
    4.10.5.3. Budowa przekaźnika kontaktronowego
    4.10.5.4. Przykłady zastosowań przekaźników kontaktronowych w samochodzie

  5. Podstawowe elementy elektroniczne

    5.1. Dioda
    5.1.1. Dioda jako zawór elektryczny
    5.1.2. Sprawdzanie diody
    5.1.3. Zastosowanie diody jako prostownika prądu przemiennego
    5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy prądu trójfazowego
    5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu elektrycznego
    5.1.6. Dioda do ograniczania napięcia wzbudzenia
    5.1.7. Oznaczanie diod
    5.2. Dioda Zenera
    5.2.1. Właściwości
    5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku ochrony przepięciowej
    5.2.3. Dioda Zenera jako dioda prostująca w prądnicy trójfazowej
    5.3. Dioda świecąca (LED)
    5.3.1. Właściwości
    5.3.2. Budowa
    5.3.3. Przykłady zastosowania
    5.3.4. Fotorezystor (LDR)
    5.4. Tranzystor
    5.4.1. Funkcje
    5.4.2. Tranzystor jako element sterowalny
    5.4.3. Porównanie tranzystora z przekaźnikiem
    5.4.4. Funkcje sprawdzania i kontroli
    5.4.5. Wskaźnik zużycia hamulcowych wkładek ciernych
    5.4.6. Tranzystor jako wzmacniacz
    5.4.7. Układ Darlingtona
    5.4.8. Wtórnik emiterowy
    5.4.9. Opóźnienie wyłączania
    5.4.10. Bistabilny układ relaksacyjny
    5.4.11. Monostabilny układ relaksacyjny (opóźnienie wyłączania)
    5.4.12. Monostabilny układ relaksacyjny (opóźnienie włączania)
    5.4.13. Niestabilny układ relaksacyjny
    5.4.14. Współczynnik trwania impulsu
    5.4.15. Przerzutnik Schmitta

  6. Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów

    6.1. Analiza funkcjonalna
    6.2. Samochód jako system
    6.3. Schemat przepływu sygnałów

  7. Podstawy techniki cyfrowej

    7.1. Sygnały analogowe i cyfrowe
    7.2. Zasada przekazu analogowego
    7.2.1. Problemy przekazu analogowego
    7.2.2. Przykłady przekazu analogowego
    7.3. Logika podstawowych połączeń cyfrowych
    7.4. Przegląd podstawowych funkcji logicznych
    7.5. Element logiczny przetwarzający dane
    7.5.1. Poziom sygnału
    7.5.2. Poziom sygnału w samochodzie
    7.6. Podstawowe funkcje logiczne
    7.6.1. Iloczyn logiczny
    7.6.2. Suma logiczna
    7.6.3. Negacja logiczna
    7.6.4. Podsumowanie
    7.6.5. Używane skróty
    7.6.6. Wybrane symbole graficzne elementów logicznych
    7.6.7. Przykład
    7.7. Złożone elementy logiczne
    7.8. System dwójkowy

  8. Transmisja danych w samochodzie

    8.1. Przykłady
    8.2. Przetwarzanie informacji w urządzeniu sterującym
    8.3. Przetwornik analogowo-cyfrowy
    8.4. Połączenia wtykowe słabym punktem układu
    8.5. Transmisja danych za pomocą magistrali
    8.6. Samodiagnoza
    8.6.1. Nadzorowanie czujnika ( np. temperatury cieczy chłodzącej)
    8.6.2. Nadzorowanie nastawnika (np. regulatora biegu jałowego)

  9. Sterowanie i regulacja

    9.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i regulacją
    9.1.1. Łańcuch sterowania
    9.1.2. Obwód regulacji
    9.2. Sterowanie
    9.2.1. Definicja sterowania
    9.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania
    9.2.3. Wielkości wejściowe i wyjściowe łańcucha sterowania
    9.2.4. Rodzaje sterowania według rodzaju sygnału
    9.2.5. Sterowanie binarne
    9.2.6. Sterowanie analogowe
    9.2.7. Sterowanie cyfrowe
    9.2.8. Rodzaje sterowania według przetwarzania sygnału
    9.3. Regulowanie
    9.3.1. Człowiek, jako regulator w obwodzie regulacji
    9.3.2. Definicja regulacji
    9.3.3. Schemat blokowy obwodu regulacji
    9.3.4. Części składowe układu regulacji
    9.3.5. Obwód regulacji
    9.3.6. Rodzaje regulatorów
    9.3.7. Stany przejściowe
    9.3.8. Regulacja prądu
    9.3.9. Regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego
    9.3.10. Odpowietrzanie zbiornika paliwa
    9.4. Adaptacyjne układy regulacji
    9.4.1. Adaptacja na przykładzie regulacji lambda
    9.4.2. Problemy diagnostyczne wynikające z adaptacji

  10. Oscyloskop warsztatowy

    10.1. Analogowe i cyfrowe przedstawianie sygnałów
    10.2. Sprzężenia DC / AC
    10.3. Oś Y
    10.4. Oś X
    10.5. Impuls wyzwalający
    10.5.1. Poziom impulsu wyzwalającego
    10.5.2. Zbocze impulsu wyzwalającego
    10.6. Obrazy typowych sygnałów z czujników
    10.7. Sprawdzanie prądnicy
    10.7.1. Sygnały harmoniczne
    10.7.2. Wpływ rodzaju sprzężenia na obraz
    10.7.3. Przykłady usterek wykrytych podczas testu prądnicy

  11. Samochodowe układy elektroniczne

    11.1. Zasada działania
    11.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe
    11.3. Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem
    11.4. Podstawowe zasady postępowania z układami elektronicznymi
    11.5. Wskazówki diagnostyczne

  12. Układy zapłonowe

    12.1. Bezstykowe sterowanie zapłonu
    12.1.1. Zalety
    12.1.2. Budowa i działanie
    12.1.3. Indukcyjne wyzwalanie sygnału w zapłonie tranzystorowym
    12.1.4. Emitowanie sygnału przez czujnik Halla
    12.1.5. Wykrywanie usterek zapłonu sterowanego bezstykowo
    12.2. Zapłon elektroniczny
    12.2.1. Schemat funkcjonalny z wejściami i wyjściami urządzenia sterującego
    12.2.2. Najważniejsze sygnały wejściowe do obliczania KWZ
    12.2.3. Dodatkowe sygnały wejściowe
    12.2.4. Sygnały wyjściowe oraz wskazówki przy wykrywaniu usterek
    12.3. Zapłon całkowicie elektroniczny
    12.3.1. Budowa i zalety statycznego rozdzielania wysokiego napięcia
    12.3.2. Statyczny rozdział wysokiego napięcia przez cewki dwubiegunowe
    12.3.3. Informacja zwrotna o prądzie zapłonu w zapłonie statycznym
    12.3.4. Wskazówki dotyczące wykrywania usterek

  13. Układy wtryskowe

    13.1. Wtrysk ciągły (K-Jetronic)
    13.1.1. Opis funkcji i części składowych układu
    13.1.2. Elementy składowe i ich funkcje
    13.1.3. Dodatkowe, elektrycznie sterowane elementy układu
    13.1.4. Schemat elektryczny
    13.1.5. Układ K-Jetronic z regulacją lambda
    13.2. Układ KE-Jetronic
    13.2.1. Różnice w stosunku do układu K-Jetronic
    13.2.2. Sygnały wejściowe i ich znaczenie dla sterowania elektronicznego
    13.2.3. Regulacja dawki wtrysku przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia
    13.3. Wtrysk przerywany (L-Jetronic)
    13.3.1. Ogólny opis działania układu
    13.3.2. Elementy składowe i ich funkcje
    13.3.3. Funkcje urządzenia sterującego
    13.3.4. Ogólny schemat elektryczny układu
    13.4. Układ Mono-Jetronic
    13.4.1. Obwód zasilania paliwem
    13.4.2. Sygnały wejściowe dla ustalenia warunków eksploatacji
    13.4.3. Działanie urządzenia sterującego, sygnały wyjściowe
    13.5. Regulacja lambda
    13.5.1. Adaptacja składu mieszanki
    13.5.2. Budowa i działanie sondy lambda
    13.5.3. Sonda lambda z wkładem z dwutlenku tytanu
    13.6. Regulowane elektronicznie układy wtryskowe w silnikach wysokoprężnych
    13.6.1. Wiadomości ogólne, przegląd układu
    13.6.2. Sygnały wejściowe i ich wpływ na działanie układu
    13.6.3. Sterowanie różnymi pompami wtryskowymi i pozostałe sygnały wyjściowe
    13.6.4. Wtrysk bezpośredni w silnikach wysokoprężnych
    13.6.4.1. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe
    13.6.4.2. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami wtryskowymi
    13.6.4.3. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail

  14. Zintegrowane układy wtryskowo-zapłonowe (Motronic)

    14.1. Informacje ogólne
    14.2. Funkcje dodatkowe w różnych rozwiązaniach Motronic
    14.3. Układ Motronic M3.3

  15. Układy regulacji i sterowania dynamiki jazdy

    15.1. Układ przeciwblokujący (ABS)
    15.1.1. Podstawowe funkcje i ogólna budowa układu ABS
    15.1.2. Czujniki prędkości obrotowej kół
    15.1.3. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 3/3
    15.1.4. Układ otwarty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2
    15.1.5. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2
    15.1.6. ABS w motocyklach
    15.2. Układ przeciwpoślizgowy (ASR)
    15.2.1. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 3/3
    15.2.2. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 2/2
    15.3. Układ stabilizacji toru jazdy
    15.3.1. Opis układu stabilizacji toru jazdy
    15.3.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe
    15.4. Regulowane blokady mechanizmu różnicowego
    15.4.1. Sygnały wejściowe i wyjściowe w urządzeniu sterującym
    15.4.2. Blokady elektrohydrauliczna i elektromagnetyczna
    15.4.3. Obwód elektryczny elektromagnetycznej blokady w układzie napędowym czterech kół
    15.5. Elektroniczna regulacja amortyzatorów

  16. Układy bezpieczeństwa biernego

    16.1. Wprowadzenie
    16.2. Budowa i działanie przednich poduszek gazowych
    16.3. Nadzorowanie układu i przepisy bezpieczeństwa
    16.4. Boczne poduszki gazowe
    16.5. Kurtyny gazowe
    16.6. Pirotechniczne napinacze pasów
    16.7. Poduszka kompaktowa (eurobag)
    16.8. Przykład kompletnego układu

  17. Układy ochrony przed kradzieżą

    17.1. Elektroniczne zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem
    17.1.1. Zabezpieczenie z transponderem przed uruchomieniem samochodu
    17.1.2. Montaż immobilizera w samochodzie nie zabezpieczonym fabrycznie
    17.2. Instalacje alarmowe
    17.2.1. Ogólny opis układu
    17.2.2. Sygnały wejściowe i elementy składowe instalacji
    17.2.3. Sygnały wyjściowe i schemat elektryczny instalacji alarmowej

  18. Układy zwiększające komfort jazdy

    18.1. Sterowanie ogrzewania i klimatyzacji
    18.1.1. Opis działania i budowa układu
    18.1.2. Zasada działania klimatyzacji
    18.1.3. Sygnały wejściowe
    18.1.4. Sygnały wyjściowe i sposób działania
    18.1.5. Schemat ideowy
    18.2. Elektroniczne sterowanie skrzynki przekładniowej
    18.2.1. Opis układu
    18.2.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe
    18.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła
    18.4. Regulacja prędkości jazdy
    18.4.1. Opis działania układu
    18.4.2. Elementy składowe, sygnały wejściowe i wyjściowe
    18.5. Elektroniczny pomiar odległości (asystent parkowania)
    18.6. Centralne blokowanie drzwi
    18.6.1. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami pneumatycznymi
    18.6.2. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami elektrycznymi
    18.7. Elektryczne sterowanie szyb
    18.8. Elektryczne sterowanie dachu
    18.9. Elektryczne ustawianie lusterek zewnętrznych
    18.10. Elektryczna regulacja siedzenia
    18.11. Elektryczna regulacja siedzenia i lusterek z pamięcią ustawienia
    18.12. Elektryczna regulacja położenia kolumny kierownicy

  19. Sieć połączeń

    19.1. Definicja problemu
    19.2. Budowa modułowa
    19.3. Systemy wymiany danych
    19.3.1. Wprowadzenie
    19.3.2. Systemy wymiany danych
    19.3.3. Przebieg komunikacji
    19.4. Przykład systemu z siecią transmisji szeregowej

    Materiały źródłowe

    Źródła ilustracji
     Wykaz używanych skrótów 
Inni klienci kupujący ten produkt zakupili również
Poradnik Serwisowy z opisem działania , diagnostyki , obsługi i serwisowania Silników TDI z pompowtryskiwaczami i filtrem DPE na przykładzie samochodów VW , Audi, Skoda. W poradniku jest opisanych . Poradnik opisuje część sterowania elektroniki i obsługę układu paliwowego
Hans-Rüdiger Etzold
Audi A4 (oznaczenie fabryczne B6/B7) z nadwoziami sedan i kabriolet oraz Audi A4 Avant (kombi
Hans-Rüdiger Etzold
Hans-Rüdiger Etzold
Poleć znajomemu
Nadawca:
E-mail znajomego:
Wiadomość:
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator
Zapytaj o szczegóły
Imię i nazwisko:
E-mail:
Telefon:
Twoje pytanie:
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator

Chcesz otrzymywać informacje o nowościach w naszym sklepie?
Wpisz swój adres e-mail!





Nie jestem zainteresowany - zamknij komunikat

Wydawnictwo

Tło kategorie